AUTISME CHAT

Chat met ons

Je gaat naar een externe site waar je veilig en anoniem met ons kan chatten. Lees hier hoe de Autisme Chat werkt.

AUTISME CHAT

Voor wie is de chat bedoeld?

De Autisme Chat is er voor:

  • kinderen, jongeren en volwassenen uit Vlaanderen met (een vermoeden van) autisme
  • en hun ouders, grootouders, broers en zussen, kinderen, partner, vriend/vriendin

De Autisme Chat is niet bedoeld voor professionelen. Zij kunnen contact opnemen met de thuisbegeleidingsdienst autisme uit hun provincie voor kennisdeling via outreach.

Wanneer is de Autisme Chat open?

De Autisme Chat is open van maandag tot en met donderdag van 18u tot 22u. Op woensdag is de Autisme Chat open vanaf 14u.

Wat kan de Autisme Chat voor jou betekenen?

Je kan op de Autisme Chat terecht met autismegerelateerde vragen en/of zorgen, opvoedingsgerelateerde vragen, nood aan een luisterend oor, informatieve vragen, oplossingsgerichte ondersteuning, een situatie bespreken en samen nadenken …

Door wie?

De Autisme Chat wordt bemand door medewerkers van de vier begeleidingsdiensten voor personen met autisme, verenigd in de Liga Autisme Vlaanderen.

Deze zijn Het Raster vzw, Tanderuis vzw, Wegwijs en vzw Victor. Meer info vind je op www.ligaautismevlaanderen.be.

Enkele afspraken

  • De Autisme Chat is gratis en anoniem.
  • Elk gesprek wordt beschouwd als een nieuw gesprek. Dit betekent dat we geen trajectaanbieden bestaande uit meerdere gesprekken met dezelfde medewerker.
  • Elke medewerker kan in het systeem zien wanneer en hoeveel keer je al langskwam op de chat, maar kan de inhoud van de vorige gesprekken niet lezen. 
  • Medewerkers chatten slechts met één persoon tegelijk. Hierdoor kan het gebeuren dat je even moet wachten tot er een medewerker beschikbaar is.
  • We verwachten dat je enkel bezig bent met het chatgesprek en niet met andere dingen zoals gamen, surfen naar andere websites, enz.
  • Als er gedurende 5 minuten geen activiteit is op de chat, zal de medewerker vragen of je er nog bent. Indien hier geen reactie op komt, wordt het gesprek afgesloten.
  • Voor een optimale leesbaarheid raden we je aan om te chatten met een een laptop of vaste computer en met Google Chrome.
  • De inhoud van de chatgesprekken is vertrouwelijk en wordt behandeld volgens de wet op de privacy. Onze volledige privacyverklaring kan je hier lezen.

Chat niet open?

Heb je buiten onze openingsuren hulp nodig of behoefte aan een luisterend oor?

  • Zoek contact met iemand die je vertrouwt en waarmee je kan praten.
  • Wil je graag bellen of mailen met een ervaringsdeskundige? Je kan hiervoor terecht op de Autismetelefoon van de Vlaamse Vereniging Autisme.
  • Je kan 24/7 anoniem contact opnemen met Tele-Onthaal via het telefoonnummer 106 of met de Zelfmoordlijn via het telefoonnummer 1813.
  • Ben je in nood? Neem contact op met je huisarts of de politie of bel bij een levensbedreigende situatie onmiddellijk het noodnummer 112.

Meer info?

  • Benieuwd naar ons meest recente jaarverslag? Klik hier voor het jaarverslag of onze factsheet.
  • Wil je onze Autisme Chat mee bekendmaken? Download dan hier onze flyer.
  • Neem je graag een kijkje achter de schermen van de Autisme Chat, bekijk dan het filmpje hieronder.